مقاله

دوربین مدار بسته چیست

دوربین مداربسته چیست؟

 

دوربین مداربسته مخفف C losed- C ircuit T ele V ision است و عمدتا به این معنا می باشد که یک فیلم یا تصویری توسط دوربین ها به وسیله ی کابل و دستگاه ضبط کننده به مانیتور ارسال می گردد .

سیستم دوربین مداربسته به وسیله ای الکترونیکی می گویند که شامل دستگاه ضبط کننده و دوربین و تجهیزات جانبی می باشد.

دستگاه ضبط کننده باید در یک محل ثابت و دور از دسترس  دیگر افراد و در محیطی امن نگه داری شود . زیرا تمام اطلاعات در این دستگاه ذخیره می گردد و اگر این دستگاه از بین برود دیگر هیچ فیلم و تصویری از محیطی که در آن دوربین مداربسته نصب کرده ایم ، نخواهیم داشت .

 

دوربین مداربسته

تاریخچه دوربین مداربسته

تاریخچه ایجاد و راه اندازای سیستم امنیتی دوربین مداربسته توسط والتر بروچ آلمانی در سال 1942 می باشد که این سیتسم نظارتی در محل شلیک موشک v2 ناظر بر نحوه ی شلیک آن موشک نصب شده بود .

تاریخچه راه اندازی سیستم دوربین مداربسته در ایران بازمیگردد به سال 1339 هجری شمسی که در اتوبان کرج به جهت کنترل سرعت خودرو ها نصب گردید . هدف از نصب دوربین مداربسته در اتوبان کرج ثبت پلاک خودروهایی بود که از سرعت مجاز فراتر رفته که این سیستم نظارتی ، تصویری زنده از پلاک خودرو را به پلیس راه مخابره میکرد .

درسالهای اخیر سیستم دوربین مداربسته بسیار پیشرفته شده تا جایی که هر شخصی که این سیستم را نصب و راه اندازی نماید میتواند از سرتاسر دنیا آن محیط را کنترل کند .

علت نام گذاری آن به دوربین مداربسته

هیچ شخصی به تصاویری که توسط دستگاه ذخیره می گردد (به غیر از خود شخص مالک ) نباید به آن دسترسی داشته باشد و این اطلاعات به گونه ای نیست که قابل اشتراک برای عموم باشد زیرا کاملا شخصی می باشد . آیا کسی می آید اطلاعات مربوط به کامپیوتر خود را در دسترس همگان قرار دهد ؟ مسلماٌ هیچ کس این کار را نمی کند .

در نتیجه ماهیت کار سیستم نظارتی دوربین مداربسته در همین مخفی بودن آن می باشد که فقط اطلاعات آن به شخصی ارسال می گردد که در سیستم دوربین مداربسته تعریف گردیده باشد .

کاربرد و اهمیت استفاده از دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته معمولاً برای نظارت بر محیط بیرونی مشاغل و ایمن سازی امکانات، ورودی ها و داخل ساختمان ها استفاده می شود. آن ها معمولاً در سیستم های امنیتی و نظارتی خانه و هم چنین برای نظارت بر ترافیک و سایر اهداف اجرای قانون مورد استفاده قرار می گیرند .

از فواید نصب دوربین مداربسته در اماکن این می باشد که شخصی که مرتکب جرمی می شود را می توان شناسایی کرد و یا اینکه محیطی را از راه دور تحت کنترل خود داشته باشیم .

ساختار کلی دوربین مداربسته

دراین قسمت توضیح کوتاهی از عناصر تشکیل دنده ی دوربین مداربسته داده خواهد شد :

بدنه دوربین مداربسته که قسمت ظاهر اصلی و خارجی می باشد که با توجه به مکانی که می خواهیم در آن استفاده بکنیم با یکدیگر متفاوت می باشند.

بخش الکترونیکی دوربین مداربسته که شامل برد اصلی ، برد تغذیه که تامین کننده ی برق می باشد وهمچنین سنسور و کانکتورها می باشد

لنز دوربین مداربسته که این لنز ها در دوربین های مداربسته متفاوت می باشند

بدنه های مختلف دوربین مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *